מרגש: ניצולי שואה חגגו בר מצווה בכותל המערבי

כשהגיעו לגיל מצוות, הם היו ברכבות המוות, במחנות עבודה ובמחנות השמדה * כחמישים גמלאים, ניצולי שואה תושבי העיר, נסעו השבוע לירושלים לציין את בר ובת המצווה שלא זכו לעשות בצעירותם * רבקה כהן, ניצולת שואה: "זו הנקמה שלנו. שרדנו ואנחנו פה היום בכותל המערבי בירושלים חוגגים את מה שלא הצלחנו לחגוג בימים הנוראים ההם".

מרגש 2

מרגש 3

יום שני השבוע, כחמישים גמלאים, ניצולי שואה מראשון לציון, נכנסו לכותל המערבי. בעוד רבים מהמבקרים במקום הגיעו להתפלל, לבקש בקשה או לספוג מקדושת המקום. הגמלאים הגיעו למשימה מיוחדת לה חיכו חמישים שנה ויותר- לחגוג את הבר/בת מצווה. כשהיו ילדים, הם היו נרדפים, אם זה ברכבות המוות, במחנות עבודה ובמחנות השמדה. עכשיו הגיע הרגע בזכות יוזמה של
עירית ראשון לציון, הקרן למורשת הכותל המערבי" והמשרד לשוויון חברתי.
הגמלאים יכלו להזמין קרובי משפחה, ילדים ונכדים שישתתפו באירוע המיוחד. אחד מהם הזמין את נכדו, חייל צה"ל שהתרגש מההזמנה. הוא פנה למפקדו וביקש שחרור ליום אחד. החייל הופתע מתגובת המפקד שהחליט שמדובר באירוע ערכי עם מסר חינוכי וציוני ושכדאי שכל אחד מחיילי היחידה יספוג אותו. וכך הצטרפו החיילים לחברם במסע הגשמת חלומו של סבו.
האירוע החל בטקסי הנחת התפילין לגברים וטקסי בת המצווה לנשים שהתקיימו במעמד בני המשפחה הנרגשים. לטקסים התלוו גם קצינים וחיילים בצבא ובמשטרה שליוו את הניצולים והצדיעו להם ללא הפסקה. אף עין לא נשארה יבשה.
רבקה כהן, ניצולת שואה: "זו הנקמה שלנו. שרדנו ואנחנו פה היום בכותל המערבי בירושלים חוגגים את מה שלא הצלחנו לחגוג בימים הנוראים ההם". חיה בורא, ניצולת שואה שחגגה בר מצווה מוסיפה: "פתאום תפסתי את עצמי ושאלתי – האם רק בת מצווה לא עשו לי? עברתי חיים מלאים בתלאות. התייתמתי בגיל כל כך צעיר ועברתי חיים מלאי רעב ומחסור. וברגע הזה בכותל בו ראיתי את החיילים עומדים ומצדיעים לי כל כך התרגשתי. זה סימל בעיני את המעברים שעשיתי בחיי- מימים נוראיים לשמחים, מחושך לאור ומייאוש לתקווה . בשנים האחרונות אני רואה מה העירייה עושה עבורנו ואני מאד מתרגשת". לאחר הטקס התקיימה סעודת מצווה חגיגית באולם אש התורה ברחבת הכותל.
את האירוע ליווה מטעם עירית ראשון לציון, זהבה שרף- מנהלת המחלקה למשאבי קהילה ופרויקטים: "ביהדות נאמר גיל 13 למצוות, אך לצערנו זכות זו נלקחה מכם. השבוע הם עמדו זקופים וגאים ואנו שמחנו שנפלה בחלקנו הזכות ללוות אותם. אני רוצה להודות לקרן למורשת הכותל המערבי והמשרד לשוויון חברתי על היוזמה והסיוע להוציא פרויקט זה לפועל".
סגן ראש העירייה ומחזיק תיק המנהל לשילוב חברתי, מוטי עג'מי, סיכם: "אני מתרגש ומברך על פעילות מיוחדת זו שמצטרפת למגוון מענים ופרויקטים שאנו נותנים לניצולי שואה תושבי העיר באמצעות פרויקט פרח לניצול שמפעילה מחלקת קהילה שבמנהל לשילוב חברתי". נעמי אחימור, ראש המנהל לשילוב חברתי הוסיפה כי: "החזון של המנהל הינו לטפח ולהעמיק את הקשר עם ניצולי השואה תושבי העיר לאורך כל השנה ולא רק סביב יום השואה. ואני מודה ומברכת את כל העוסקים במלאכה וגאה על הפעילות הענפה שאנו מספקים".


תגובות

תפריט נגישות