הקשר בין ט"ו בשבט למצב האנושות בימים אלה- מאת ד"ר מיכאל לייטמן

ראש השנה לאילנות- ט"ו בשבט, מזכיר לנו את הכוח החיובי שקיים בטבע.
הזרע שאנו נוטעים באדמה מסמל את הפוטנציאל האדיר שקיים ביחסים בינינו.

 

מה בין השקדייה הפורחת והכלכלה הצונחת?

מנהגי ט"ו בשבט פשוטים וחביבים – אוכלים פירות יבשים, שותים מעט יין, הילדים נוטעים עץ, וזהו. אבל האמת היא, שט"ו בשבט הוא אחד החגים המשמעותיים ביותר משום שהוא טומן בחובו את הסוד לפתרון הבעיות בחיינו. ד"ר מיכאל לייטמן על המפתח לחיים טובים שצומח בט"ו בשבט:

ט"ו בשבט הגיע חג לאילנות

ד"ר מיכאל לייטמן

ט"ו בשבט הוא לא מן החגים "המפורסמים", חג שלא מרבים לדבר עליו. נסתר לו בין סוכות, שבועות ופסח, הוכתר כ"ראש השנה לאילנות", ותופס מקום "צנוע" בלוח השנה הישראלי.

מנהגיו פשוטים וחביבים – אוכלים פירות יבשים, שותים מעט יין, הילדים נוטעים עץ, וזהו.
האמת היא, שט"ו בשבט הוא אחד החגים המשמעותיים ביותר! על פי דברי המקובלים, ט"ו בשבט טומן בחובו את הסוד לפתרון הבעיות בחיינו.

איך הכול קשור זה בזה

אנחנו חיים בעולם גלובלי. מאירוע לאירוע מתברר לנו עד כמה אנו קשורים זה לזה בכל רובדי החיים השונים. כשפורץ משבר כלכלי בסין או ברוסיה הוא צובע את המסכים בכל בורסות העולם באדום; פיגוע רצחני בלב פריז מכניס את כל מעצמות העולם לכוננות; מלחמת אזרחים בסוריה גורמת להגירה המונית שמשנה את הדמוגרפיה ואת הרכב האוכלוסייה ביבשת אירופה; וזה עוד לפני שדיברנו על מחירי הנפט, מלחמה יזומה באוקראינה או מזג האוויר שמשתגע ומזכיר לנו שאנו חיים על אותו כדור ומשפיעים על "מצב הרוח" שלו.

"המאה ה-21, בשונה מהתקופות שקדמו לה, מורכבת מאוסף של אינספור רשתות קשר המחוברות זו לזו בצמתים אינסופיים", כותב פרופ' לודגר קונהארד, מנהל המרכז לחקר האינטגרציה באירופה. אליו מצטרפים חוקרים ידועים שמתארים עד כמה אנחנו קשורים זה לזה. באופן מצער, דווקא המשברים הגלובליים הם שגורמים לתובנה הזאת לחלחל אל תוך ההרגשה שלנו.

כותב על כך פרופ' פול קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה, "בעידן הגלובלי כולנו בסירה אחת". והיום, הסירה סדוקה ומים חודרים לאט פנימה. ברור לכולנו שהעולם גלובלי ומתנהל כמערכת סגורה, ובכל זאת אנחנו ממשיכים להתנהל איש איש לעצמו, כאילו דבר לא השתנה. מערכת הקשרים השלילית בינינו גורמת לסירה לשקוע. אפשר לדמות אותנו לדיירים בבניין אחד, שלפתע גילו כי הם חתומים על הסכם המחייב אותם לערבות הדדית. מעכשיו, על כל נזק שעושים הילדים של השכן גם אנחנו משלמים, וכל בעיה של אחד הדיירים היא גם הבעיה שלנו.

הפער והסתירה בין הקשר הגלובלי ש"לוחץ" עלינו להתאחד, אל מול הדאגה האגואיסטית של כל אחד לעצמו, הם הסיבה למשברים השונים שמתגלים לעינינו. "העולם שלנו נעשה גלובלי ואינטגרלי, כלומר, כולנו מקושרים זה לזה", מנתח את המצב פרופ' יהודה כהנא מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. "השינוי הערכי החשוב שאנו נדרשים אליו הוא להפסיק לחשוב רק על 'אני' ולהתחיל לחשוב גם על 'אנחנו'".

פריחת עץ השקדיה

 

השאלה היא איך מתחברים?

ניסינו המון שיטות "לסתום את החור בסירה". רק בסוף השבוע האחרון הסתיימה ועידת הפורום הכלכלי בדאבוס – היוקרתית שבוועידות הפסגה. ועידות פסגה עולמיות, שיתופי פעולה אזוריים, איחוד אירופי מזויף ואינספור ארגונים עולמיים, לא מצליחים לאחות את הסדק, והסירה ממשיכה להתמלא במים…

אין זה מספיק להזהיר: "יותר מהכול אנו נצרכים היום לאחדות", הגיע הזמן לעשות מעשה. לצערנו, אף "איחוד" לא מצליח ולא יצליח להחזיק מעמד, כי חסרה שיטה להתמודד עם האגואיזם ההולך וגדל. האגואיזם האנושי הוא הכוח השלילי שמחרב את היחסים האנושיים. החכמה היחידה שמציעה שיטה להתחברות מעל האגו שמפריד בינינו מבלי לדכא אותו, היא חכמת הקבלה האותנטית.

השיטה העתיקה הזו, מלמדת אותנו לבנות קשרים של התחשבות ודאגה הדדית שכה נחוצים בעולם הגלובלי של היום. היא מכוונת אותנו למימוש עקרונות החיבור העתיקים, כמו: "מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך" ו"ואהבת לרעך כמוך". באמצעותה אנחנו לומדים לגלות בקשר בינינו את כוח החיבור, הכוח החיובי שטמון בטבע, ובעזרתו לאזן את האגואיזם ביחסים הבינאישיים.

ט"ו בשבט הוא השמנה לצמיחה מחודשת

 

ואיך כל זה קשור לט"ו בשבט?

ראש השנה לאילנות, מזכיר לנו את הכוח החיובי שקיים בטבע. הזרע שאנו נוטעים באדמה מסמל את הפוטנציאל האדיר שקיים ביחסים בינינו. כדי שהזרע הזה ינבוט ויצמח לעץ שנותן חיים, ובהמשך אף יניב פירות כמו: ביטחון אישי ברחובות, צמצום פערים וכלכלה שוויונית, מערכת בריאות שדואגת לכולנו וחינוך ערכי, הוא זקוק למים החיים של חכמת הקבלה. כאשר תתפשט בינינו רוח של אחדות, היא תחלחל כמו מים חיים אל כל המערכות החברתיות.

הצורך להשקיע בקרקע פורייה, בבניית סביבה שתעלה על נס את חשיבות האחדות בינינו כמפתח לחיים הטובים, זהו המסר המרכזי והאוניברסלי של ט"ו בשבט. זו הסיבה שהחג הזה תמיד היה חשוב למקובלים. לא לחינם דימתה התורה את האדם לעץ השדה. ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, הוא הזמנה להתחלה של צמיחה, ראש לחיים חדשים.

 

חג שמח לכל בית ישראל.

הרב ד"ר מיכאל לייטמן עומד בראש תנועת קבלה לעם העולמית,
ומדי יום מעניק שיעורי קבלה המשודרים בערוץ 66  ב-HOT ובאתר האינטרנט.
כנס "קבלה לעם" העולמי 2017 ייערך בתאריכים 21-23.2 בגני התערוכה בתל אביב.
בואו לפגוש את הרב לייטמן ולחוות את הרגשת החיבור במלוא העוצמה.
לפרטים נוספים חייגו: 1-700-509-209


תגובות

תפריט נגישות